31 mei, 2011

Bijna klaar...

Al sinds een paar maanden ben ik bezig met een broek voor mijn vader te maken. Wat heeft een herenpantalon veel details die een damesbroek niet heeft, zeg.... Het is echt een project waarin ik veel leer. Eerst begon ik met een bestaande broek van mijn vader na te tekenen. Eerst op schaal, en daarna in ware grootte. Dat tekenen was op zich al een hele klus. Daarna heel snel een proefmodel gemaakt (uit ongebleekt katoen van Ikea, echt ideaal voor dit soort dingen, kost maar € 1,50 / meter), en mijn vader de broek laten passen. Die zat goed, dus ik kon aan de slag met de echte stof: een brede rib. Daar kwamen we meteen op het volgende, ik bleek allerlei materiaal nodig te hebben waar ik niet eens het bestaan van wist: pocketting (echt nooit eerder van gehoord..., het is een soort stevig katoen, speciaal voor broekzakken), een speciaal band voor in de taille (wist ik ook niet dat dat bestond), en verder nog èn een knoop èn een broekhaak (is dat niet wat overdreven, mannen...). Oja, tijdens het tekenen kwam ik er ook achter dat er bij een herenbroek middenachter standaard een flinke overslag zit (waarvoor was dat ook alweer Wouda?).
En toen begon het echte naaiwerk. Met achter twee paspelzakken, die ik ook niet eerder had gemaakt. Dus dit heb ik eerst maar op een proeflapje gedaan. Maar als je eenmaal weet hoe het moet, valt het best mee (al moet je er wel goed je hoofd bij houden, en vooral de losse strookjes aan de goede kant vastzetten...). Daarna de broekspijpen aan elkaar, gelukkig hoefde ik die niet door te stikken (scheelt weer). Vervolgens de gulp erin zetten. Dit doe ik niet zo vaak (maak voor mezelf niet zo vaak broeken, want die vallen vaak verkeerd in mijn liezen), dus die zat er eerst verkeerd in... Maar na het over te doen, was ik zeer tevreden, hij zat er echt netjes en recht in, en de overslag liep ook erg mooi (ik ben niet zo snel echt tevreden met mijn werk, maar nu dus wel)! Voor het eerst ben ik hier tevreden over, hiervoor liep de overslag nogal eens scheef... Vervolgens naar mijn vader om de lengte van de pijpen af te meten. Zoom er in gedaan, bleek dat ik in plaats van keperband, stootband had moeten gebruiken. Nou, de volgende keer dan maar, hoor. De broek komt toch iets hoger dan zijn schoenen, dus zoveel te 'stoten' valt er niet. De tailleband had ik er van de week al ingezet, vandaag dat speciale band eraan gezet.

En nu is de broek bijna klaar. Alleen de knopen en haak eraan naaien, de tailleband doorstikken (die wel), en de riemlusjes onder vastzetten. En dan is de broek echt klaar, joepie! Straks doe ik nog het handwerk (lekker op de bank, eerst even thee zetten), en dan morgen het laatste naaigedeelte. Ik ben zeer benieuwd hoe de broek mijn vader staat. Maar voor dat ik de broek naar mijn vader breng, zal ik eerst een foto maken en hem hier laten zien. Wordt dus vervolgd.

Groeten, Nienke

1 opmerking:

  1. Dat lijkt me écht een gigantisch project! Ik ben al eens nieuwsgierig naar het eindresultaat, maar als ik het zo lees, ben je écht tevreden over je werk! Mijn complimenten hoor! Zoiets zie ik mezelf nog niet snel te doen...

    groetjes,
    Sabine

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...